2007. szeptember 10., hétfő

Egy amerikai Párizsban

Tegnap megnéztem az 'Egy amerikai Párizsban' végét (az eleje alatt dedfektetés volt).
Párom csak belenézett, közölte, h. hülye amerikai giccs, majd elment gyümölcslevest főzni (ez a szent gyümölcsleves, csak úgy jó neki, ahogy ő csinálja : ) ).

Én meg elgondolkoztam, h. giccs-e?
A sztori tényleg harmatgyenge, az kétségtelen. De amit ezek ott a giccsgyárban összehoztak, az vmi hihetetlen komplex gyönyörűség!
Először is Gene Kelly mindent tud a táncról, legyen az balett, sztepp v. bármi.
Én személy szerint nem kedvelem a balettot, mert a klasszikus balett számomra röhejesen mesterkélt, a modern viszont néha egyenesen visszataszító. Gene Kelly azonban olyan szinten képes érzelmeket kifejezni a tánccal, amire eddig csak flamenco v. argentin tangó táncosoknál láttam példát! Nem letáncolja a koreográgfiát, hanem szinte együtt él a zenével!
Na persze ezzel a zenével lehet is!
Gershwin csodálatosan könnyed kézzel elegyíti a különböző zenei stílusokat, és szinte plasztikusan mesél a zenével.
Az ő zenéje nem kísérőzene, ezek nem zenei betétek, egyetlen pillanatra sem volt olyan érzésem, h. " na, megint jön vki, aki énekelni fog!", ez a zene maga a történet.
Végig az volt az érzésem, h. nem ő írta a zenét a musicalhez, hanem a színészek/táncosok játsszák el mindazt, amit ő a zenével ki akart fejezni. Ma utánanéztem, és kiderült, h. tényleg előbb volt kész a zene és csak utána csináltak belőle filmet.
A harmadik tényező, ami naggyá teszi ezt a filmet, az a film elkészítésének mikéntje. Szerintem a kor színvonalához képest messze előremutató "filmtrükkök" segítik elő a prózai részek beillesztését a zenei egészbe. A díszlet, a világítás és a koreográfia pedig a maga szimbolikájával szintén közrejátszik abban, h. ez a musical több legyen, mint "hülye amerikai giccs".
Remélem egyszer majd meg tudom nézni az elejével együtt az egészet!

Nincsenek megjegyzések: